پیام خداوند به انسان

«تفسیر موضوعی» آیات کاربردی قرآن کریم

پیام خداوند به انسان

«تفسیر موضوعی» آیات کاربردی قرآن کریم

تهجد و شب زنده‏دارى، عاملى براى دستیابى انسان به مقامى ارجمند و پسندیده

بدون تردید، مقامات پسندیده معنوى، در سایه‏ى عبادت وعبودیّت پیدا مى‏شود. و تا کسى خود گامى به سوى کمال برندارد، خداوند او را به مقامى نمى‏رساند.[1] مقام پیامبرى و رهبرى امت، در پى دارنده تکالیفى سنگین و افزون بر دیگران‏ است.[2] از سوی دیگر، لحظات آرام و تیره شب، لحظاتى مناسب براى ارتباط با خدا و اوج گرفتن در مقامات معنوى  است.[3] به همین جهت، خداوند به پیامبر (ص) در مورد بیدار شدن در بخشى از شب، براى اقامه نافله شب، فرمان می دهد و نوید رسیدن به مقامى پسندیده و ارجمند در پرتو تهجّد و شب زنده‏دارى‏، را به او می دهد.[4]  این نکته ما را به اهمیت شب زنده داری، رهنمون می کند؛ خداوند به پیامبر می فرماید:

وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسىَ أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحمُودًا (اسراء /79)  « و پاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو [به منزله‏] نافله‏اى باشد، امید که پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند.»

راهنمایى پیامبر (ص) به کسب مقامات برتر معنوى، جلوه‏اى از ربوبیت الهى براى آن حضرت می باشد. مقام ارجمند حاصل آمده از نماز شب، (مقام محمود) جایگاهى مورد ستایش و تمجید همگان‏ است، زیرا جایگاهى بس ارجمند و والا در میان مقامات معنوى‏ است. در کلمه‏ى‏ «مَقاماً» عظمت نهفته است (به خاطر تنوین) و در روایات آمده که «مقام محمود» همان شفاعت است.[5]

در روایات، نماز شب، رمز سلامتى بدن و روشنایى قبر شمرده شده است و در اخلاق، رزق، برطرف شدن اندوه، اداى دین و نورچشم مؤثّر است. گناه روز را محو مى‏کند و نور قیامت است.

گفتنی است دستیابى به مقامات والاى معنوى (مقام محمود)، هر چند باید  با تلاش و کوشش قرین باشد، اما منوط به امداد و توفیق الهى است.

آری امید به دستیابى به مقامات رفیع معنوى، آن‏گاه امکان‏پذیر است که رفتار و عملى مناسب خود را از پیش داشته باشد.[6]



[1] - تفسیر نور، ج‏5، ص: 106

[2] - تفسیر راهنما، ج‏10، ص: 156

[3] - تفسیر راهنما، ج‏10، ص: 157

[4] - تفسیر راهنما، ج‏10، ص: 156

[5]- تفسیر راهنما، ج‏10، ص: 157

[6] - همان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد