پیام خداوند به انسان

«تفسیر موضوعی» آیات کاربردی قرآن کریم

پیام خداوند به انسان

«تفسیر موضوعی» آیات کاربردی قرآن کریم

عمل گرایی، سرچشمه رشد و تعالی است نه صرف دانستن!

خداوند، عادل است و مرتبه‏ى هر کس را طبق عملکرد خود او قرار مى‏دهد.[1] هر یک از دسته‏های نیکوکار و بدکار، فرمانبردار و قانون‏شکن، حق طلب و ستمگر، درجات و مراتبى بر طبق اعمال خود دارند و پروردگارت هیچگاه از اعمال آنها غافل نیست، بلکه همه را مى‏داند و به هر کس آنچه لایق است مى‏دهد.[2]  وَ لِکُلِّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ وَ مَا رَبُّکَ بِغَفِلٍ عَمَّا یَعْمَلُون‏ (انعام/132)

مراد از «دَرَجاتٌ» در این آیه، فقط درجاتِ رشد نیست، بلکه شامل درکاتِ سقوط نیز مى‏شود.  سعادت و شقاوت انسان، بسته به اعمال اوست.[3] هر یک از گروه‏هاى مؤمن و کافر، جن و انس در روز قیامت از مرتبه و درجه ویژه خود برخوردارند.  درجات اخروى انسان و جن، بازتاب اعمال دنیوى ایشان است.[4]

ü    قیامت، روز اعطاى درجات و یا سقوط به درکات است. درجات یا درکاتی که براساس اعمال آدمی ست.[5] وبر هر مؤمنی ست که اعمال نیک بیشتری در پرونده اعمالش داشته باشد.



[1]- تفسیر نور، ج‏2، ص: 557

[2]- تفسیر نمونه، ج‏5، ص:445

-[3]تفسیر نور، ج‏2، ص: 557

[4]- تفسیر راهنما، ج‏5، ص: 251

[5] -همان

از همه گناهان، چه آشکار و چه نهان، اجتناب کنید!

در زمان جاهلیت عده‏اى عقیده داشتند که عمل منافى عفت (زنا) اگر در پنهانى باشد عیبى ندارد تنها اگر آشکارا باشد گناه است! هم اکنون نیز عملا عده‏اى این منطق جاهلى را پذیرفته و تنها از گناهان آشکار وحشت دارند، اما گناهان پنهانى را بدون احساس ناراحتى مرتکب مى‏شوند! آری چه در گذشته و چه امروز، مردم تنها از گناه آشکار هراس داشته و دارند. [1]

خداوند متعال در این آیه نه تنها منطق فوق را محکوم مى‏سازد بلکه مفهوم وسیعى را اشاره می کند: [2]  وَ ذَرُوا ظَاهِرَ الْاثْمِ وَ بَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِینَ یَکْسِبُونَ الْاثْمَ سَیُجْزَوْنَ بِمَا کاَنُواْ یَقْترِفُون‏ . (انعام/120)  «و گناه آشکار و پنهان را رها کنید، زیرا کسانى که مرتکب گناه مى‏شوند، به زودى در برابر آنچه به دست مى‏آوردند کیفر خواهند یافت. »

 این آیه مفاهیم و تفسیرهاى دیگرى را که در زمینه گناه" ظاهر" و" باطن" شده است در بر مى‏گیرد، ونشان می دهد اسلام، هم به طهارت ظاهر توجّه دارد و هم طهارت باطن؛ هم باید از گناهان عملى دورى کرد و هم از گناهان قلبى، مانند سوء ظنّ.

ü      گناه ( آشکار و پنهان)، جاذبه وکششى دارد که هر انسان مؤمنی باید با اراده‏اى قاطع، از آن دل کند[3].



[1] - تفسیر نور، ج‏2، ص: 543

[2] - تفسیر نمونه، ج‏5، ص: 420

-[3] تفسیر نور، ج‏2، ص: 543

از همه گناهان، چه آشکار و چه نهان، اجتناب کنید!

در زمان جاهلیت عده‏اى عقیده داشتند که عمل منافى عفت (زنا) اگر در پنهانى باشد عیبى ندارد تنها اگر آشکارا باشد گناه است! هم اکنون نیز عملا عده‏اى این منطق جاهلى را پذیرفته و تنها از گناهان آشکار وحشت دارند، اما گناهان پنهانى را بدون احساس ناراحتى مرتکب مى‏شوند! آری چه در گذشته و چه امروز، مردم تنها از گناه آشکار هراس داشته و دارند. [1]

خداوند متعال در این آیه نه تنها منطق فوق را محکوم مى‏سازد بلکه مفهوم وسیعى را اشاره می کند: [2]  وَ ذَرُوا ظَاهِرَ الْاثْمِ وَ بَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِینَ یَکْسِبُونَ الْاثْمَ سَیُجْزَوْنَ بِمَا کاَنُواْ یَقْترِفُون‏ . (انعام/120)  «و گناه آشکار و پنهان را رها کنید، زیرا کسانى که مرتکب گناه مى‏شوند، به زودى در برابر آنچه به دست مى‏آوردند کیفر خواهند یافت. »

 این آیه مفاهیم و تفسیرهاى دیگرى را که در زمینه گناه" ظاهر" و" باطن" شده است در بر مى‏گیرد، ونشان می دهد اسلام، هم به طهارت ظاهر توجّه دارد و هم طهارت باطن؛ هم باید از گناهان عملى دورى کرد و هم از گناهان قلبى، مانند سوء ظنّ.

 گناه ( آشکار و پنهان)، جاذبه وکششى دارد که هر انسان مؤمنی، باید با اراده‏اى قاطع، از آن دل کند[3].



[1] - تفسیر نور، ج‏2، ص: 543

[2] - تفسیر نمونه، ج‏5، ص: 420

-[3] تفسیر نور، ج‏2، ص: 543